Doelgroepen

Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben welke doelgroepen we willen aanspreken en wat er leeft bij de doelgroep. Focus op het DNA, de identiteit en kernwaarden van de gemeente Ede helpt om dit concreet te maken. We willen graag weten wat er in de dorpen van de gemeente leeft en wat het lokale aanbod is. Hierdoor kunnen we gerichte en effectieve communicatie inzetten in onze campagnes via Bezoek Ede. 

De doelgroepen van Bezoek Ede zijn jonge gezinnen (met kinderen tot ongeveer 12 jaar) en stellen van circa 45+. De doelgroepen zijn geïnteresseerd in cultuur, natuur, militaire historie en food. 

Afhankelijk van de campagne richten wij ons op een landelijke doelgroep, of een regionale doelgroep (Ede +25 kilometer omtrek). 

Voor Made in Ede houden we drie verschillende doelgroepen aan:

  1. Studenten
  2. Ondernemers
  3. Mensen die zich hier willen vestigen 

Leefstijlvinder gemeente Ede

Met de Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd krijg je inzicht in de leefstijl van jouw doelgroep op het gebied van vakantie en vrije tijd. Om inzicht te krijgen in de bezoekers van acht provincies, is door bureau Market Response uitgebreid onderzoek verricht. Uit de analyses, zijn zeven ‘leefstijlen' naar voren gekomen. Deze laten zien waar mensen in hun vrije tijd of vakantie behoefte aan hebben. Ook laat het zien waar mensen wonen en wat onderlinge verschillen in interesse zijn. Ook voor de gemeente Ede is dit onderzoek verricht. Benieuwd naar de resultaten? 

Meer informatie
Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd
  • Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd

Toolkit Natuurbeleving

Via de Leefstijlvinden kun je ook de 'Toolkit Natuurbeleving' downloaden. In de toolkit vind je motivaties, wensen en interesses op het gebied van natuurbeleving voor de verschillende leefstijlen. Terreinbeheerders en beleidsmakers kunnen de toolkit inzetten om natuur- en recreatiegebieden (nog) beter beleefbaar te maken voor de verschillende groepen leefstijlen. De toolkit bestaat uit twee delen: deel 1 is de resultaten van het natuurbelevingsonderzoek, gesorteerd per leefstijl. Deel 2 geeft in een praktisch stappenplan weer wat je op dit moment met de data kunt doen om inzicht te krijgen voor welke doelgroepen je geschikt aanbod hebt en hoe je dit in de toekomst beter kunt laten aansluiten. De toolkit Natuurbeleving is ontwikkeld door ZKA Leisure, Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd en Bureau Buhrs.