Online Edese Adventskalender

Afgelopen december heeft Ede Marketing voor de eerste keer een online Edese Adventskalender ingezet. Van 1 tot en met 24 december konden bezoekers van de Edese Adventskalender elke dag online een vakje van de kalender openmaken. Daar stonden mooie, typische Edese prijzen: van arrangementen en activiteiten tot cadeaupakketten of souvenirs. De campagne is alleen zichtbaar geweest via online uitingen. 

De kalender is zeer enthousiast ontvangen door winkeliers, culturele instellingen, horecagelegenheden en recreatieve organisaties in de gemeente Ede. De Adventskalender is gericht op inwoners en bezoekers van de gemeente Ede. Doel is om zoveel mogelijk deelnemers te trekken voor de Adventskalender om daarmee de deelnemende ondernemers meer in de spotlight te zetten en voor hen extra zichtbaarheid te creëren. Onderliggend doel was om bezoekers zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief van Bezoek Ede, zodat we een groter bereik hebben met de consumentennieuwsbrief en daarmee activiteiten, evenementen en ondernemers verder onder de aandacht kunnen brengen bij een breder publiek. 

Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Totaal aantal deelnemers Edese Adventskalender: 11.453

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek Ede is in de periode van 29 november tot en met 25 december een uitgebreide campagne opgezet. Deze is aangevuld met dagelijkse organische berichten. Elke dag om 09.00 uur werd een bericht geplaatst met de aankondiging dat een vakje geopend kon worden. Om 19.30 uur 's avonds werd een extra bericht geplaatst met de oproep om deel te nemen aan de Adventskalender waarbij de prijs en de ondernemer ook werden benoemd. 

Bereik: Via de organische berichten en de advertenties hebben ruim 83.143 mensen de campagne gezien. Daarnaast is ongeveer 4.911 keer naar de website geklikt. Het best presterende organische bericht was het bericht op 1 december dat het eerste vakje geopend kon worden met ruim 2.335 bereikte personen. Het best betaalde bericht was het bericht met de afbeelding van Kasteel Hoekelum met ruim 6.000 bereikte personen en 15.000 weergaven.

Bekijk de campagnepagina

Google AdWords

Gedurende de hele campagneperiode is een Google AdWords bannercampagne ingezet. Dit keer is geen campagne in het zoeknetwerk ingezet, maar wel een responsieve display-advertentie naast de bannercampagne.

Bereik: de advertenties hebben ruim 333.000 weergaven gehad en er is bijna 4.000 keer naar de website geklikt.

Instagram

De campagne voor de Edese Adventskalender hebben we dit jaar ook volop via Instagram ingezet. Dagelijks is via Instagram een bericht in de stories geplaatst waarbij direct naar de prijzenpagina werd gelinkt. Ook via Instagram is 's ochtends een bericht gepost met een teaser voor de winactie van die dag en 's avonds nog een post waarin de ondernemer die de prijs aanbood werd uitgelicht. 

Bereik: via de stories op Instagram zijn bijna 12.000 mensen bereikt. 

Pagina Online Edese Adventskalender

Op bezoek-ede.nl/adventskalender is van 1 tot en met 24 december de Online Edese Adventskalender getoond. Elke dag om 09.00 uur werd automatisch een vakje geopend. Hierachter zat een landingspagina waarop meer werd verteld over te winnen prijs, werd de ondernemer uitgelicht en konden bezoekers via het gekoppelde formulier hun gegevens achterhalen. Na 24 uur sloot het vakje weer en werd de nieuwe geopend. 

Bereik: In totaal hebben meer dan 62.000 mensen deze campagnepagina bezocht.

Adventskalender nieuwsbrief

Elke dag van 1 tot en met 24 december is er via het Mailchimp account van Bezoek Ede een notificatie verzonden naar alle deelnemers die zich hadden aangemeld voor deze speciale nieuwsbrief. In totaal hadden 302 mensen zich aangemeld voor deze speciale nieuwsbrief. Na afloop van de Adventskalender is op 25 december nog een extra nieuwsbrief verzonden naar iedereen die zich ook had ingeschreven voor de Bezoek Ede nieuwsbrief met een extra prijs.

Bereik: In totaal hebben bijna 1.100 mensen zich uiteindelijk aangemeld voor de consumentennieuwsbrief van Bezoek Ede (dit was geen voorwaarde voor deelname). Ruim 300 mensen hadden zich aangemeld voor de dagelijkse notificatie. De gemiddelde open-rate was 78.1% en de gemiddelde click-through-rate 44.7%. 

Bekijk alle nieuwsbrieven