Online Edese Adventskalender

Na de succesvolle edities in 2021 en 2022 is in 2023 de online Edese Adventskalender voor de derde keer ingezet. Van 1 t/m 24 december konden bezoekers elke dag een online vakje omdraaien op bezoek-ede.nl en meedoen om de dagprijs te winnen. De mooie Edese prijzen waren erg divers, van cadeaupakketten tot toegangskaarten en van lokale producten tot eten en drinken. De campagne is alleen via online kanalen zichtbaar geweest. 

Ook in 2023 is de kalender zeer enthousiast ontvangen door winkeliers, culturele instellingen, horecagelegenheden en recreatieve organisaties in de gemeente Ede. Voor hen was dit dé kans om in december via Ede Marketing nog eens onder de aandacht te komen bij een regionaal en landelijk publiek. Daarnaast was het doel om meer mensen zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief van Bezoek Ede zodat we met dit grotere bereik de activiteiten en ondernemers in de gemeente Ede bij een breder publiek onder de aandacht kunnen brengen. 

Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Totaal aantal deelnemers Edese Adventskalender in 2023: 18.860

(+31% t.o.v. 2022)

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek Ede is in de periode van 28 november tot en met 24 december een uitgebreide campagne opgezet. Deze is aangevuld met dagelijkse organische berichten. Elke ochtend werd een bericht geplaatst met de aankondiging dat een vakje geopend kon worden, waarbij de naam van de ondernemer alvast genoemd werd. In de avond werd een extra bericht geplaatst met de oproep om deel te nemen aan de Adventskalender waarbij de prijs en de ondernemer ook werden benoemd. 

Bereik: via de organische berichten en de advertenties hebben 89.430 mensen de campagne gezien. Daarnaast is bijna 2.800 keer naar de website geklikt. Het best presterende organische bericht was het bericht waarbij een fotoshoot van Casper Korver werd verloot. De beste advertentie was de oproep voor het inschrijven voor de Adventskalender-nieuwsbrief met de afbeelding van de schaatsbaan.

Bekijk de Adventskalender

Google Ads

Gedurende de hele campagneperiode is via Google Ads een Performance Max campagne ingezet. Er is getarget op eerdere websitebezoekers en mensen met interesse in: binnenhuisdecoratie, toerisme, artikelen en decoraties voor de feestdagen, gepersonaliseerde cadeaus, kerstartikelen en decoratie, feestartikelen, kaarten voor evenementen, snoepgoed en chocola, winkelen op Black Friday, kerstinkopen, familiereizigers, shoppers, reizen, huis en tuin, eten en dineren, en media en amusement. 

Bereik: ruim 41.500 mensen hebben een advertentie via Google gezien en er is ruim 2.000 keer naar de website geklikt. 

Instagram

De campagne is ook via Instagram ingezet. Dagelijks zijn meerdere berichten in de stories geplaatst waarbij direct naar de prijzenpagina werd gelinkt en de ondernemer waar mogelijk werd getagd. 

Bereik: via de stories op Instagram zijn 12.396 mensen bereikt. 

Pagina Online Edese Adventskalender

Op bezoek-ede.nl/adventskalender is van 1 tot en met 24 december de online Edese Adventskalender getoond. Elke dag om 00.00 uur werd automatisch een vakje geopend. Hierachter zat een landingspagina met de dagprijs, informatie over de ondernemer en konden bezoekers via het gekoppelde formulier hun gegevens achterlaten om mee te doen. Na 24 uur sloot het vakje weer en werd een nieuwe geopend. 

Bereik: in totaal is de Adventskalenderpagina 35.450 keer weergegeven aan 7.505 unieke bezoekers.

Adventskalender-nieuwsbrief

Elke dag van 1 tot en met 24 december is er een Adventskalender-alert verzonden naar alle deelnemers die zich hiervoor hadden ingeschreven. In totaal hadden 1.225 mensen zich aangemeld voor deze speciale nieuwsbrief (bijna een verdubbeling van 2022). Na afloop van de Adventskalender is nog een extra nieuwsbrief verzonden met een extra prijs, die enkel verloot werd onder de abonnees van deze Adventskalender-nieuwsbrief.

Bereik: in totaal hebben 876 mensen zich uiteindelijk aangemeld voor de consumentennieuwsbrief van Bezoek Ede (dit was geen voorwaarde voor deelname). De gemiddelde open-rate was van de dagelijkse nieuwsbrief was 68,9% en de gemiddelde click-through-rate 40%.