Open Monumentendag

In 2022 is het startschot voor de landelijke Open Monumentendag (vanaf nu OMD) gegeven in Ede. De organisatie, Nederland Monumentenland, gaf aan dat Ede als openingsgemeente een logische keuze was, omdat Ede maar liefst 350 gemeentelijke monumenten en 224 Rijksmonumenten heeft. Ede Marketing heeft zich in 2022 ingezet om ondersteuning te bieden bij de landelijke opening én bij het vergroten van de zichtbaarheid voor de verschillende evenementen op OMD.

In 2023 willen we het aanbod tijdens OMD Ede nog verder onder de aandacht brengen bij een breder publiek. Om te laten zien dat de gemeente Ede een groot scala heeft aan gemeentelijke en Rijksmonumenten, zetten we in op het lokaal en regionaal meer bekendheid verwerven voor deze activiteiten en voor het programma in 2023. Niet alleen om meer bekendheid voor de monumenten /OMD te genereren, maar ook om het grote aanbod aan activiteiten tijdens dit weekend in de gemeente te tonen. Op deze manier stimuleren we breder draagvlak voor de monumenten en activiteiten, maar ook versterken we de verbinding tussen de monumenten/locaties, de gemeente Ede, lokale ondernemers en Ede Marketing

In de periode voorafgaand aan Open Monumentendag is de campagne zichtbaar geweest via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede. De campagne richt zich op bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

In totaal hebben 3.248 mensen de monumenten in de gemeente Ede bezocht

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek-Ede is in de periode van 25 augustus - 9 september een uitgebreide campagne opgezet, aangevuld met organische berichten via de Facebookpagina van Bezoek Ede. In de campagne zijn drie verschillende advertenties ingezet: een algemene voor de Uitmarkt, een voor Cinema op de Markt en een voor de Informatiemarkt. 

Bereik: Via advertenties hebben 104.539 mensen de campagne gezien. Daarnaast is 5.239 keer naar de website geklikt. 

Google Ads

Via Google Ads is een Performance Max campagne ingezet waarbij alle onderdelen van Google worden getarget (combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping). Er is getarget op zowel vrouwen als mannen en op mensen die eerder interactie met onze website hebben gehad. Allen met de kenmerken toerisme, kaarten voor evenementen, kaarten voor podiumkunsten, familiereizigers, kunst- en theaterliefhebbers, donateurs aan liefdadigheidsorganisaties en vrijwilligers, gaat vaak naar een live-evenement, media en amusement, ouders van kleuters (4-5 jaar), ouders van basisschoolleerlingen (6-12 jaar), ouders van tieners (13-17 jaar).

Bereik: de advertenties hebben 26.351 weergaven gehad en er is 3.021 keer naar de website geklikt.

Advertenties en advertorials

​Naast onze eigen middelen hebben we ook enkele advertenties en advertorials ingekocht bij regionale media: 

Bereik: In totaal hebben we met bovenstaande media 101.000 mensen bereikt. 

Bekijk meer media-uitingen

Website statistieken

Op de bezoekerswebsite bezoek-ede.nl is in de campagneperiode Open Monumentendag extra uitgelicht. Naast een eigen camapgnepagina is Open Monumentendag ook uitgelicht op de homepagina en de pagina van Cultuurhistorie. Ook zijn alle losse evenementen in de database ingevoerd en op de campagnepagine getoond. 

Bereik: In totaal hebben 4.800 mensen het evenement op de website bezocht.

A0-posters en digitale schermen

Eind augustus - begin september zijn in de hele gemeente Ede A0-borden gevuld met posters voor de Uitmarkt.  

Bereik: Via de digitale schermen hebben gemiddeld 136.000 mensen de campagne gezien.