Wintercampagne dorpen

Net als in 2022 heeft Ede Marketing in 2023 in opdracht van de gemeente Ede gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van het december-, Sinterklaas- en kerstaanbod in de verschillende dorpen. Voorwaarde hierbij was dat de activiteiten in de dorpen geïnitieerd zijn of gecoördineerd worden door de ondernemersverenigingen en/of lokale ondernemers in de dorpen. De inzet van Ede Marketing was vooral gericht op aanvullende marketing- en pr-activiteiten om het winkelen bij lokale ondernemers en bezoek van de georganiseerde evenementen te promoten, zowel op lokaal als regionaal niveau. De campagne is ingezet vanaf de intocht van Sinterklaas op 18 november tot en met de kerstvakantie. 

Belangrijkste doelen van de campagne

  1. Acties van lokale ondernemers ondersteunen, zowel online als offline. 
  2. Inwoners en bezoekers aan de dorpen in de gemeente Ede aanzetten om lokaal te komen shoppen of mee te doen met de acties van de ondernemers. 
  3. Subdoel: meer bezoekers voor de evenementen die worden georganiseerd in de dorpen, denk hierbij aan kerstmarkten, fairs, en andere winterse evenementen.

In de campagneperiode zijn de acties zichtbaar geweest via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede. De campagne richt zich op bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Facebook

Vanaf 18 november tot 31 december heeft Ede Marketing een campagne gedaan voor de winteracties in de dorpen in de gemeente Ede. De focus lag hierbij op het lokaal shoppen bij de winkeliers en het vergroten van de zichtbaarheid van de evenementen en de decemberacties.  

Bereik: Via advertenties hebben 243.771 mensen de campagne gezien. Daarnaast is ruim 6.500 keer naar de website geklikt. 

Google Ads

Via Google Ads is een Performance Max campagne ingezet waarbij alle onderdelen van Google worden getarget (combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping). Er is getarget op vrouwen en op mensen die eerder interactie met onze website hebben gehad. Met de kenmerken dameskleding, artikelen en decoraties voor de feestdagen, feestartikelen en -planning, kerstartikelen en decoratie, feestartikelen, huishoudartikelen, winkelen voor moederdag, uit eten op moederdag, liefhebbers van winkelen, prijsbewuste shoppers, gaat vaak een een live evenement, winkelt vaak in warenhuizen.

Bereik: de advertenties hebben 96.813 weergaven gehad en er is bijna 12.000 keer naar de website geklikt.

Advertenties en advertorials

​Naast onze eigen middelen hebben we ook enkele advertenties en advertorials ingekocht bij regionale media. We hebben onder meer in de volgende bladen, kranten en magazines betaald en onbetaald geadverteerd:

Bereik: In totaal hebben we met bovenstaande media 64.600 mensen bereikt. 

Bekijk meer media-uitingen

Website statistieken

Op de bezoekerswebsite bezoek-ede.nl zijn in de campagneperiode de acties van lokale winkeliers extra uitgelicht op de homepagina, de algemene dorpenpagina, de winkelpagina en bij de desbetreffende dorpenpagina's. 

Bereik: In totaal zijn er 10.225 sessies op deze landingspagina's geweest. 

DPG campagne

In aanvulling op de Google- en Facebookcampagne is ook via DPG een online campagne ingezet. Met een online carrousel-advertentie zijn de acties van de verschillende dorpen getoond op o.a. Nu.nl, Algemeen Dagblad, De Gelderlander en De Volkskrant. 

Resultaten: in totaal hebben 268.452 mensen de advertenties gezien en is er ruim 2.500 keer op de link geklikt.